آشنایی با انواع پردازنده لپتاپ و کامپیوتر


آشنایی با انواع پردازنده لپتاپ و کامپیوتر

هر سیستمی مانند لپتاپ و یا کامپیوتر دارای پردازنده‌های مشخصی است. اطلاعات و آگاهی شما در مورد این پردازنده‌ها باعث می‌شود تا بتوانید پردازنده خوبی برای سیستم خود در نظر بگیرید و به‌طورکلی انتخاب صحیحی داشته باشید.

پردازنده مرکزی و یا همان CPU حکم مغز لپتاپ را دارد. پس مشخص است که هرچه این پردازنده‌ها قوی‌تر و قدرتمندتر باشند، عملکرد سیستم شما هم قوی‌تر و بهتر و سریع‌تر می‌شود. اگر شما اطلاعاتی در مورد پردازنده‌ها داشته باشید، می‌دانید که اینتل و ای‌ام دی دو شرکت فعال درزمینه ساخت سی پی یوهای لپتاپ هستند که پردازنده‌هایی که توسط این دو شرکت ساخته می‌شوند دارای ویژگی‌های متفاوتی هستند. به همین علت است که هرکدام از آنها برای کار خاص و متفاوتی برای لپتاپ مناسب هستند.

در ادامه این مقاله سعی داریم در مورد CPU های مختلف صحبت کنیم و ویژگی‌های هرکدام از آنها را به‌طور کامل و دقیق شرح دهیم. اگر شما هم قصد خرید لپتاپ دارید، این مقاله می‌تواند اطلاعات بسیار خوبی به شما بدهد تا بهترین گزینه را انتخاب کنید.

آشنایی با پردازنده های لپتاپ و کامپیوتر

مادربرد لپتاپ

قسمتی بر روی مادربرد لپتاپ برای نصب CPU وجود دارد که در دو نوع ZIF و LGA در دسترس هستند. پایه‌ها برای نصب بر روی مادربرد در نوع ZIF در قسمت زیرین و بالای پردازنده قرارگرفته‌اند. مادربرد هم سوراخ‌هایی دارد که پایه‌ها در آن سوراخ‌ها فرورفته‌اند و به‌این‌ترتیب CPU را به مادربرد متصل می‌کنند. البته باید بدانید که در نوع LGA این موضوع کاملاً برعکس است. به این صورت که پایه‌ها بر روی مادربرد قرارگرفته‌اند که به سطح رسانای CPU متصل می‌شوند.

همان‌طور که گفتیم CPU ها دارای انواع مختلفی دارند. این روزها با پیشرفت علم و تکنولوژی هم به تعداد CPUها افزوده می‌شود. پردازنده‌های Core i5، Core i3 و Core i7 در این سال‌ها در عرصه رقابت وجود دارند. این پردازنده‌ها در میان سازندگان لپتاپ طرفداران بسیار زیادی دارند. شرکت اینتل، پردازنده پنتیوم و سلرون را طراحی کرده است. Cpu ها دارای طبقه‌بندی مختلفی هستند. حافظه پنهان، سرعت، ظرفیت، تعداد هسته‌های پردازنده و … ازجمله مواردی هستند که باعث می‌شوند این سی پی یوها در طبقه‌های مختلف قرار بگیرند.

در ادامه این مقاله در مورد پردازنده‌های پنتیوم و سلرون توضیح می‌دهیم.

پنتیوم و سلرون

پنتیوم و سلرون جزء اولین پردازنده‌های شرکت اینتل هستند. ظرفیت حافظه پنهان آنها باعث شده است تا این دو پردازنده با یکدیگر تفاوت داشته باشند. در پردازنده سلرون ظرفیت حافظه کمتر از پنتیوم است. همین موضوع هم باعث شده است تا پردازنده پنتیوم سرعت بیشتری نسبت به پردازنده سلرون داشته باشد. حافظه پنهان باعث می‌شود تا دسترسی پردازنده به داده‌ها خیلی آسان‌تر صورت بگیرد و از تعداد مراجعه به حافظه می‌کاهد. به این حالت عملکرد سیستم بهبود می‌یابد و حتی سرعت آن‌هم بهتر می‌شود.

تفاوت دیگری که می‌توان برای این دو پردازنده در نظر گرفت، در FBS آنها است. FBS همان چیزی است که مشخص می‌کند که سیستم با چه سرعتی باید فعالیت خود را ادامه دهد تا با استفاده بسیارکم از منابع CPU کار را انجام دهد. باید بدانید که FBS پردازنده سلرون از پنتیوم کمتر است. البته سلرون ها ازنظر مقاومت و دوام نسبت به پنتیوم‌ها بهتر هستند. سلرون بااین‌وجود قیمت مناسب‌تری هم دارد. با توجه به توضیحاتی که تا به اینجا در مورد پنتیوم و سلرون داده‌ایم، باید بگوییم که می‌توانیم به پردازنده پنتیوم یک ستاره و به پردازنده سلرون دو ستاره بدهیم.

آشنایی با پردازنده سری CORE

زمانی که سری CORE ساخته شد پنتیوم به‌طور آهسته از بازار رقابتی این عرصه حذف شد اما سلرون هم چنان جایگاه خود را به خوبی حفظ کرده است.

حتماً برای شما هم جالب است بدانید که سلرون چگونه توانسته است در این بازار بماند؟ قطعاً قیمت مناسب این پردازنده یکی از عوامل این موضوع است. پردازنده‌های سری CORE در سری‌های 3، 5، 7 و 9 وارد بازار شده‌اند. افزایش این اعداد به این معنا است که قدرت آنها بیشتر می‌شود. قطعاً تکنولوژی ساخت پیشرفته‌تری هم در آنها به‌کاررفته است. اما اگر هدف شما از خرید لپتاپ تنها انجام کارهای ساده و روتین روزانه است، قدرت پردازنده Core i3 هم مناسب و کافی است. قیمت این پردازنده‌ها هم بسیار مناسب است و به‌طورکلی دو نوع هستند. در نوع اول دو هسته و در نوع دوم، چهار هسته‌دارند. ده نسل از آنها وجود دارد، اما کسانی که استفاده روزمره و عادی از لپتاپ دارند، نسل هشتم هم مناسب است. پردازنده‌های Core i5 چهار هسته‌دارند و قدرت و سرعت خوب و بالایی هم دارند.

اگر هدف شما از تهیه لپتاپ استفاده از کارهای گرافیکی، بازی‌های سنگین باکیفیت بالا و … است می‌توانید از این سری از پردازنده‌ها استفاده کنید که سرعت خوبی را ارائه می‌کند. اگر لپتاپ شما دارای پردازنده Core i5 نسل هشتم و یا نهم است، قطعاً قیمت مناسب به همراه سرعت بسیار خوبی دارد. درنتیجه چهار ستاره می‌توان به این نوع لپتاپ داد و با خیال راحت از آن استفاده کنید. در ادامه در مورد پردازنده‌های بعدی سری Core صحبت می‌کنیم.

پردازنده های لپتاپ

Core i7

قدرت بسیار بالای Core i7 سرعت عملکرد سیستم را تا حد بسیار خوبی بالا می‌برد. این پردازنده توسط شرکت اینتل در سه مدل طراحی و تولیدشده است. دو مدل از این نوع پردازنده 4 هسته و مدل دیگر هم 16 هسته دارد. لپتاپ هایی که این نوع پردازنده را دارد، به کاربر اجازه می‌دهد تا کارت گرافیک و رم را تغییر دهند تا کارایی لپتاپ را بالاتر ببرند. نسل دهم هم وجود دارد که قدرت بیشتری نسبت به دیگر نسل‌های قبل دارد. در واقع لپتاپ های Core i7 هم‌رده بالا هستند و به‌راحتی می‌توان 5 ستاره به آنها داد.

Core i9

از جدیدترین سری‌های پردازنده Core همین پردازنده Core i9 است. اوج تکنولوژی در طراحی و تولید این نوع پردازنده به خوبی نمایان است. شرکت اینتل تمام تلاش خود را در این نوع پردازنده 18 هسته‌ای کرده است تا سرعت خوبی از آن نسبت به پردازنده‌های قبلی ارائه دهد. تمامی این تلاش‌ها موفقیت‌آمیز بوده است. این نوع پردازنده برای لپتاپ های قدرتمند بسیار عالی هستند. اگر کارهای گرافیکی انجام می‌دهید و نیاز به‌سرعت بالا دارید لپتاپ هایی با این نوع پردازنده بسیار پرسرعت هستند. می‌توان شش ستاره به این نوع پردازنده داد.

Dual core

این نوع پردازنده معمولاً برای لپتاپ هایی استفاده می‌شود که در زمان استفاده از آنها چندین برنامه باز هستند و فعالیت می‌کنند. این پردازنده برای اجرای برنامه‌های مهندسی بهترین گزینه است. البته برای فعالیت‌های تجاری و برنامه‌های چندرسانه‌ای هم بی‌نظیر است.

اطلاعاتی در مورد پردازنده ها

اطلاعاتی در مورد پردازنده‌ها

به‌طورکلی زمانی که تصمیم به خرید یک لپتاپ و یا سیستم کامپیوتری می‌گیرید، باید پردازنده آن سیستم را بررسی کنید. در انتخاب پردازنده هم چندهسته‌ای بودن آن مسئله مهمی است. همان‌طور که در این مقاله توضیح داده‌ایم، پردازنده‌هایی که تعداد هسته‌های بیشتری دارند، قدرتمندتر عمل می‌کنند.

نتیجه می‌گیریم که اگر هدف شما از تهیه لپتاپ انجام برنامه‌های سنگین است و یا اینکه به مدت طولانی از لپتاپ یا کامپیوتر استفاده می‌کنید، حتماً پردازنده‌هایی را تهیه کنید که تعداد هسته‌های بیشتری دارند. درواقع کاربرد موردنظر شما می‌تواند کار را راحت کند. باید از خودتان بپرسید که به چه منظور قصد خرید لپتاپ دارید؟

با توجه به توضیحاتی که داده‌ایم، پردازنده Core i9 از میان تمامی پردازنده‌هایی که توضیح داده‌ایم، قوی‌تر و با سرعت بیشتری عمل می‌کند زیرا بیشترین تعداد هسته را دارد. حال اگر تنها یک کاربر معمولی هستید و استفاده خاصی از این سیستم‌ها ندارید و تنها برای کارهای معمولی نیاز به یک سیستم دارید، حتماً نباید پردازنده‌ای به این قدرتمندی تهیه کنید. بسته به نوع کاری که قصد انجام آن رادارید، پردازنده خود را انتخاب کنید.

پردازنده های AMD در کامپیوتر

این پردازنده‌ها هم نوعی دیگر برای سیستم‌های کامپیوتری هستند و نام‌گذاری آنها نسبت به پردازنده‌های اینتل آسان‌تر است. در مثال پایین برای شما به‌طور کامل توضیح می‌دهیم.

RYZEN 7 1700X

RYZEN: نام برند

7: رده فوق حرفه ای

1: شماره نسل

7: توان پردازنده

00: شماره مدل

X: نشانگر قدرت

سخن پایانی

به‌طورکلی اگر اطلاعات شما در مورد این موضوعات افزایش پیدا کند باعث می‌شود که هنگام خرید لپتاپ و یا کامپیوتر با دیدی بازتر بتوانید انتخاب داشته باشید. سیستمی را تهیه کنید که متناسب با نیاز شما باشد و هزینه اضافی نکنید.
امیدواریم بامطالعه این مقاله اطلاعات خوب و مفیدی در مورد پردازنده‌های لپتاپ و کامپیوتر به‌دست آورده باشید.

 

 

 

 

شما گوشی‌چی‌های دوست داشتنی  در صورت نیاز به مشاره همواره میتوانید از طریق واتس آپ یا شماره گیری 09215880327 با تیم پشتیبانی گوشی چی در ارتباط باشید .
در صورت تمایل به بارگزاری مقالات آموزشی در بخش وبلاگ گوشی چی  با عنوان شخصی شما میتوانید مطالب خود را از طریق ایمیل یا شبکه های اجتماعی ارسال و از طریق شماره 09170404585 یا 09215880327 با کارشناسان مربوط در ارتباط باشید .
جهت آشنای تیم پشتیبانی گوشی چی اینجا کلیک کنید .

 

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *